
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
KAJIAN KITAB IBANAH AL-AHKAM KARYA ASSAYYID ALAWI BIN ABBAS AL-MALIKI
《JILID II (DUA)》
BAB SODAQOH
HADITS KE 177
وَعَنْ أَبِي سَعِيدٍ اَلْخُدْرِيِّ رضي الله عنه قَالَ: ( جَاءَتْ زَيْنَبُ اِمْرَأَةُ اِبْنِ مَسْعُودٍ, فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ, إِنَّكَ أَمَرْتَ اَلْيَوْمَ بِالصَّدَقَةِ, وَكَانَ عِنْدِي حُلِيٌّ لِي, فَأَرَدْتُ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِهِ, فَزَعَمَ اِبْنُ مَسْعُودٍ أَنَّهُ وَوَلَدُهُ أَحَقُّ مَنْ تَصَدَّقْتُ بِهِ عَلَيْهِمْ, فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم “صَدَقَ اِبْنُ مَسْعُودٍ, زَوْجُكِ وَوَلَدُكِ أَحَقُّ مَنْ تَصَدَّقْتِ بِهِ عَلَيْهِمْ” ) رَوَاهُ اَلْبُخَارِيُّ
Dari Abu Said Al-Khudry Radliyallaahu ‘anhu bahwa Zainab, istri Abu Mas’ud, bertanya: Wahai Rasulullah, baginda telah memerintahkan untuk bersedekah hari ini, dan aku mempunyai perhiasan padaku yang hendak saya sedekahkan, namun Ibnu Mas’ud menganggap bahwa dirinya dan anaknya lebih berhak untuk aku beri sedekah. Lalu Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda: “Ibnu Mas’ud memang benar, suamimu dan anakmu adalah orang yang lebih berhak untuk engkau beri sedekah.” Riwayat Bukhari.
MAKNA HADIST
Sedekah kepada kerabat lebih diutamakan apabila dibandingkan dengan sedekah kepada keluarga jauh, kerana itu merupakan sedekah sekali gus bersilaturahim. Oleh itu, Nabi (s.a.w) menganjurkan agar sedekah terlebih dahulu diberikan kepada kaum kerabat terdekat daripada keluarga yang jauh. Jika suami seorang wanita kaya adalah orang miskin, maka si isteri boleh memberikan zakat hartanya kepada suaminya, mengikut pendapat jumhur ulama. Tetapi Imam Abu Hanifah mengemukakan pendapat yang berlainan. Beliau mengatakan bahawa tidak dilarang apabila harta zakat itu kembali kepada si isteri sebagai nafkah suami untuknya, kerana itu melalui jalan nafkah wajib, yakni nafkah yang dibebankan kepada suami untuk isterinya. Seperti mana sedia maklum, si suami pasti memberikan nafkah daripada harta tersebut kepada anak-anaknya. Jadi, ini seakan-akan si isteri memberikan kepada mereka sebahagian dari hartanya. Ibu bapa yang memberikan zakat kepada anaknya secara terpisah tidak dibolehkan kerana nafkah kepada anak merupakan kewajiban kedua ibu bapanya dan setiap orang yang dijamin nafkahnya tidak berhak menerima sebahagian daripada zakat orang yang menanggung nafkahnya. Oleh itu, ulama bersepakat bahawa seorang suami tidak boleh memberikan zakat kepada isterinya, kerana menafkahi isteri merupakan kewajipan suami. Adapun sedekah sunat, suami boleh memberikannya kepada sesiapa sahaja
FIQH HADIST
- Memerintahkan masyarakat supaya gemar bersedekah dan berbuat amal
kebaikan. - Nasihat khusus ditujukan kepada kaum wanita harus disertai dengan
keadaan yang selamat daripada fitnah dan keadaan yang mencurigakan. - Wanita boleh mendermakan hartanya sendiri meskipun tanpa kebenaran
suaminya. Berbeda dengan mazhab Maliki yang melarang wanita bersedekah
lebih daripada sepertiga hartanya kecuali setelah memperoleh kebenaran
suaminya. - Keutamaan bersedekah kepada kaum kerabat yang terdekat dan kaum
keluarga yang memiliki pertalian kekeluargaan. - Seorang wanita dibolehkan memberikan zakat hartanya kepada suaminya.
Wallahu a'lam bisshowab..
Demikian Kajian Hadits untuk hari ini.
Semoga bermanfaat. Aamiin..